Fri frakt ved bestilling over kr 1000
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Fri frakt ved bestilling over kr 1000 | Rask levering | Betal med Klarna

Er det trygt å lade rett fra stikkontakten?

Er det trygt å lade rett fra stikkontakten?

Lading fra stikkontakt (Mode 2 lading)

Mange elbileiere lader kjøretøyet fast med mode 2 ladekabler. Disse ladekablene er veldig fleksible da de lar deg lade direkte fra stikkontakt (SCHUKO) eller industrikontakt (CEE) hvor som helst. De blir ofte betegnet som nødlader eller reiselader. Er det trygt å lade elbilen i vanlig stikkontakt? Se mer informasjon og våre tips til lading under.

 

Risikoen

Lading fra stikkontakt kan innebære stor risiko, da de elektriske anleggene som benyttes ofte ikke er dimensjonert for denne type belastning, men beregnet for laster med lav effekt som husholdningsapparater, eller høy effekt over korte perioder fra f.eks. varmtvannsberedere, komfyrer, støvsugere, verktøy, eller lignende. Lading av elektriske kjøretøy trekker høy effekt og påfører det elektriske anlegget stor belastning over lenger tid, gjerne mange timer. Dette kan føre til risiko for branntilløp flere steder på den aktuelle kursen som er benyttet uten at det tilsynelatende er noe “galt” med det elektriske anlegget.

De vanligste områdene for branntilløp er i selve stikkontakten eller andre koblingspunkter på den aktuelle strømkursen mellom stikkontakten og sikringsskapet. Risikoen øker om det elektriske anlegget er gammelt og/eller strømkabelen ikke er festet tilstrekkelig på en eller flere koblingspunkter mellom sikringsskap og stikkontakten hvor det lades fra.

Utvikles det varmgang i stikkontakter, vil dette videre kunne påvirke egenskapene til stikkontakten som ytterligere øker risikoen for branntilløp over tid.

Se avansert ladekabler for maks sikkerhet

Kilde: Elbil.no

 

Sikring av stikkontakter ment for lading av elbil

Stikkontakter som er tiltenkt brukt til lading av elbil skal tilegnes egen kurs og skal sikres med egnet jordfeilvern (Type B) for denne type belastning. Jordfeilvern som normalt benyttes i sikringsskapet kan i visse tilfeller bli påvirket og “blendet” av støyen en elbil lager under lading og kan i verste fall ende i at det ikke vil fungere som tiltenkt og kan potensielt være livsfarlig. Korrekt sikring av kursen med rett jordfeilvern er derfor veldig viktig. Se mer informasjon i avsnittet om jordfeilvern.

For videre å redusere risikoen kan den vanlige stikkontakten byttes ut med industrikontakter som er beregnet for høyere belastning over lenger tid. Da en vanlig husholdningskontakt er beregnet for belastning på 10A eller lavere over kortere tidsperioder, så er industrikontaktene designet for å tåle høy konstant belastning over lenger tid. Videre må kabelen som trekkes mellom sikringsskap og uttaket være dimensjonert korrekt.

DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har i samarbeid med Norsk Elektroteknisk Komite (NEK), Elbilforeningen og NELFO, utviklet en veiledning til installasjon av ladeutstyr for elektriske kjøretøy. Det anbefales her en maksimal kontinuerlig ladestrøm på 8A fra stikkontakter. På bakgrunn av dette blir alle nye strømkurser med stikkontakt (SCHUKO) som er dedikert til lading av elektriske kjøretøy maksimalt sikret med 10A.

Jordfeilbryter Type B CEE industrikontakt

 

Ladekabler med jordfeildeteksjon

Alle Mode 2 ladere fra Grønnemil tilbys med mulighet for justering av ladestrømmen. I tillegg leveres Besen FlexCharge Home med både justeringsmulighet og DC-RCM (“DC-filter”) innebygget. Dette sørger for både tilstrekkelig jordfeilsikring uten behov for Type B vern i sikringsskapet, samt muligheten for nedjustering av ladestrøm ved lading på vanlig stikkontakt. Vi anbefaler videre å benytte denne type reiseladere / nødladere med industrikontakt (CEE) istedenfor stikkontakt (SCHUKO), da dette er en langt mer robust plugg som bedre egner seg til formålet og tåler høyere ladestrøm over tid. I de tilfeller hvor du kun har vanlig stikkontakt tilgjengelig, anbefales det å kun benytte overganger som er anbefalt av produsenten, samt anbefales på det sterkeste å justere ned ladestrømmen til 10A eller lavere.

Se avansert ladekabler for maks sikkerhet

 

Besen FlexCharge Home Ladekabel

 

Lading fra eksisterende stikk = bruksendring

Parkeringsplasser med stikkontakter tiltenkt fast lading av elbil må sikres mot overbelastning og jordfeil. Dersom eksisterende kurs med vanlig stikkontakt skal benyttes for regelmessig lading, vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, som krever at anlegget “skal være egnet til forutsatt bruk“. Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig stikkontakt.

 

Tilkobling og frakobling

Når en lader fra stikkontakt har en ikke samme kommunikasjon mellom bil og strømkilde som ved lading fra ladestasjon. Der hvor ladestasjonen og bilen låser kabelen på plass inntil det “gis beskjed” om avslutning av lading før ladekabelen kan kobles fra, så vil du med en mode 2 ladekabel kunne dra ut ladekabelen midt under lading. Dette kan føre til lysbuer i stikkontakten som over tid vel degradere egenskapene til stikkontakten og øker risikoen for varmgang og branntilløp.

Anbefalingen er derfor at ved tilkobling kobles til stikkontakt først og deretter til elbilen. Ved avslutning av lading anbefales det at ladingen stoppes i bilen eller med nøkkelen for så å koble fra bilen først, og deretter koble fra i stikkontakten.