Fri frakt ved bestilling over kr 1000
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Fri frakt ved bestilling over kr 1000 | Rask levering | Betal med Klarna

Hvordan velge riktig ladestasjon?

Hvordan velge riktig ladestasjon?

Med ladestasjon hjemme kan du lade elbilen sikrere og raskere. Her er noen ting du må huske på før du installerer en ladestasjon.

 

Ladestasjon og ladeeffekt (kW)

På en ladestasjon er det antall kW som angir ladehastigheten. Dette avhenger dog av at elbilen som lades støtter samme ladeeffekt/ladehastighet, samt at ladekabelen som benyttes gjør det samme. Gjør de ikke det, så vil effekten/hastigheten automatisk reduseres til maks av hva elbilen og/eller ladekabelen støtter. For å finne ut hvor lang tid det vil ta å lade din elbil, tar man utgangspunkt i 2 faktorer. Elbilens batterikapasitet (kWt), samt ladeeffekten (kW) som beyttes.

 

Ladestasjon med og uten kabel

Ladestasjoner leveres med fastmontert kabel, eller kun med type 2 uttak. Velg derfor det som passer ditt bruk best.

Uten fast kabel

Fordeler
  Kan benyttes av alle elbiler med korrekt mode 3 ladekabel (kjøpes separat)
  Kan enkelt tilpasse lengden på kabelen etter behov siden dette kjøpes separat
  Enkelt å erstatte defekt kabel uten behov for autorisert installatør

Ulemper
–  Må kjøpe ladekabel separat
–  Kabelen kan fjernes av uvedkommende om den ikke låses fast i bil og/eller ladestasjon. Dette krever at bil og/eller ladestasjon støtter

Fastmontert kabel

Fordeler
  Ladestasjonen er alltid klar til å kobles til
  Ingen bekymring om at ladekabelen forsvinner

Ulemper
–  Passer kun til kjøretøy med samme kontakt (type 1 eller type 2) som pluggen på den fastmonterte kabelen
–  Om kabelen går i stykker, må denne skiftes av autorisert installatør (om mulig)

Se vårt sortiment av ladestasjoner

 

Ladestasjon og jordfeilvern Type B

Nye forskrifter krever at ladestasjoner sikres mot jordfeil. Type jordfeilvern/beskyttelse avhenger av type installasjon og f.eks. eksisterende vern i ladestasjonen.

1. Jordfeilvern ved lading fra stikkontakt eller industrikontakt

Ved installasjon av stikkontakt eller industrikontakt ment for lading av elbil skal kursen sikres med jordfeilvern Type B med forankoblet automatsikring type A. Denne automaten skal ikke være en kombiautomat/jordfeilautomat, da dette kan forstyrre og blende type B jordfeilvernet.

 

2. Installasjon av ladestasjon uten jordfeilvern innebygget

Ved installasjon av ladestasjon uten innebygget jordfeilvern skal kursen sikres med jordfeilvern Type B med forankoblet automatsikring type A. Denne automaten skal ikke være en kombiautomat/jordfeilautomat, da dette kan forstyrre og blende type B jordfeilvernet.

 

3. Installasjon av ladestasjon med Type B jordfeilvern innebygget

Ved installasjon av ladestasjon med innebygget jordfeilvern type B, skal ladestasjonen kun sikres med type A automatsikring i sikringsskapet. Denne automaten skal ikke være en kombiautomat/jordfeilautomat, da dette kan forstyrre og blende type B jordfeilvernet.

 

4. Installasjon av ladestasjon med DC RCM / RDC DD modul

Ved installasjon av ladestasjon med DC RCM / RDC DD vern, kan man nøye seg med type A kombiautomat/jordfeilvern i sikringsskapet. Disse er normalt benyttet i norske sikringsskap for sikring av kurser og inneholder både overbelastningsvern og jordfeilvern.

 

NEK 400 Normsamling​

NEK 400 er en normsamling utarbeidet av Norsk Elektroteknisk Komité og omhandler prosjektering og utførelse av elektrisk lavspenningsinstallasjoner. Dette inkluderer installasjon av ladeanlegg for elektriske kjøretøy. Normsamlingen oppstiller krav for å oppnå tilfredsstillende elsikkerhet, samt legger føringer for utforming av elektriske lavspenningsinstallasjoner. NEK 400 er beregnet til daglig bruk i alle installasjonsvirksomheter og rådgivende ingeniørvirksomheter som driver innen normsamlingens virkeområde.

NEK 400 er en bearbeidet norsk utgave av IEC 60364-serien, CENELEC HD 60364-serien samt enkelte utfyllende nasjonale normer. Normsamlingens formål er å bidra til tilfredsstillende sikkerhet og funksjon for elektriske lavspenningsinstallasjoner ved prosjektering og utførelse. Samlingen inneholder også metode for sluttkontroll og periodisk verifikasjon.

NEK normsamlingen kom for første gang ut i 1998 og har deretter kommet ut i reviderte utgaver hvert fjerde år. Siste utgave ble utgitt i 2018.

Viktige endringer i NEK 400:2018

Endringene i NEK400:2018 inkluderer blant annet endringer knyttet til lading av elbiler, batteriinstallasjoner, solcelleanlegg.

  • Offentlige ladeuttak skal være utstyrt med Type 2 kontakt/uttak og ikke industrikontakt (CEE) eller husholdningskontakt (SCHUKO)
  • Krav om overspenningsvern for tilkoblingspunktet. Dette kan være overspenningsvernet som står foran hele installasjonen.
  • Kravet til dedikert kurs (videreføring av NEK400:2014), men hvis det skal monteres et nytt ladepunkt i en eksisterende frittliggende garasje, kan dette monteres på eksisterende kurs, med noen forbehold (NEK 400:722.305.301 – Oppdeling av installasjoner)
    • 722.305.301: Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport, utebod eller lignende, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulempen med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Merk at strømkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres.
  • Lading på vanlig stikkontakt (SCHUKO) er lovlig ved privat bruk, men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B på en dedikert kurs
  • Individuelt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ≤ 30 mA; jordfeilbryter Type B eller en kombinasjon med Type A/F og utstyr for detektering av DC feilstrømmer (RDC-DD 6mA)
  • Skjøteledning er ikke tillatt
  • Overganger skal ikke benyttes, med mindre det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet

 

Planlegging og prosjektering av ladeinstallasjoner​​

DSB ( Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), Nelfo, Norsk elbilforening og NEK (Norsk Elektroteknisk Komité) utviklet en veiledning som omhandler installasjon av ladepunkter og ladestasjoner for elbiler. Hensikten med veiledningen er å gi råd og informasjon om sikker planlegging og utførelse til rådgivere, installatører og borettslag ol. Veiledningen skal gi grunnlag for å vurdere riktig valg av utstyr og løsning.